Hvilke regler gælder?
De kanaler, der sender programmer til Danmark fra udlandet, skal overholde lovgivningen i de lande, de er registreret i.
EU-landenes lovgivning på radio- og fjernsynsområdet er baseret på det EU-direktiv, der kaldes AVMS-direktivet.
AVMS-direktivet giver imidlertid rum for nationale fortolkninger af reglerne på en række områder. Dette kan blandt andet ses af, at det i nogle EU-lande er tilladt at foretage reklameafbrydelser af udsendelser, mens dette ikke er tilladt i Danmark.
Reglen om, at der ikke må sendes mere end 12 minutters reklamer pr. klokketime (fratrukket egenreklamer og såkaldt "sorte huller" i reklameblokkene), gælder derimod i alle EU-lande.
Du kan finde AVMS-direktivet i faktaboksen til højre.
DE ENGELSKE REGLER OG MYNDIGHEDER
De tv-kanaler, der er registreret i og sender fra England skal overholde den engelske lovgivning på området.
Reglerne administreres af den engelske tilsynsmyndighed Ofcom.
Du kan finde de engelske regler - The Ofcom Broadcasting Code - her
Klager over reklamers indhold behandles dog af den engelske myndighed ASA.
DE SVENSKE REGLER OG MYNDIGHEDER
De kanaler, der er registreret i Sverige, men sender til Danmark, skal overholde den svenske lovgivning.
Reglerne i Sverige administreres af Myndigheten för radio och tv, Granskningsnämnden för radio och tv.
Du kan finde de svenske regler her.
Klager over reklamers indhold behandles i Sverige af Konsumentverket.
AVMS-DIREKTIVET
AVMS-direktivet på dansk (PDF-format)
EU-Kommissionens side om AVMS-direktivet (engelsksproget)